Όσες πόλεις έχουν υπογράψει το σύμφωνο των δημάρχων, τους έχει ζητηθεί να εκπονήσουν σχέδια δράσης για να αποδείξουν ότι ως το 2050 θα έχουν καταφέρει να έχουν «ουδέτερες» εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου[1]. Ο Δήμος Αθηναίων, συμμετέχοντας σε αυτό το σύμφωνο, ψήφισε με την υπ’ αρ. 267/2022 ΑΔΣ (ΑΔΑ: 6ΗΓΧΩ6Μ-ΛΘΔ) το νέο σχέδιο δράσης για το κλίμα, με το οποίο, απλά κάνει πράσινο ξέπλυμα στις αντιπεριβαλλοντικές δράσεις του δημάρχου. Όπως το είπε πολύ εύστοχα στην αντίστοιχη τοποθέτησή του ο δημοτικός σύμβουλος της Αντικαπιταλιστικής Ανατροπής στην Αθήνα, Παναγιώτης Κεφαλληνός: «δεν είναι ένα οραματικό σχέδιο, κάποια μέτρα που θα βοηθήσουν την πόλη να βγει από την κατάσταση που είναι, τα περιβαλλοντικά και κλιματικά της αδιέξοδα – το χειρότερο που κάνετε είναι να περιβάλετε με τον «κλιματικό μανδύα» τις έως τώρα δράσεις σας που οδηγούν την πόλη στο ακριβώς αντίθετο: στην κλιματική επιδείνωση, αν όχι σε μια πορεία καταστροφής, στη φτωχοποίηση των λαϊκών στρωμάτων, στην απαξίωση και διάλυση των υποδομών του Δήμου»[2].
Ποιες δράσεις περιλαμβάνονται στο συγκεκριμένο σχέδιο; Στο δαιδαλωδώς δομημένο κείμενο, όπου η ίδια δράση επαναλαμβάνεται σε διαφορετικούς άξονες και διαφορετικούς πυλώνες αρκετές φορές, βλέπουμε δράσεις που βλάπτουν το περιβάλλον, την πόλη και τον άνθρωπο, όπως:
- : έγινε σε βάρος των λεωφορειολωρίδων, αυξάνοντας την κίνηση στον συγκεκριμένο δρόμο, με αποτέλεσμα να αυξάνουν οι ρύποι αερίων του θερμοκηπίου από τα διερχόμενα οχήματα, σε σχέση με την πρότερη κατάσταση και αυξάνοντας τον χρόνο μετακίνησης με τα ΜΜΜ, καθιστώντας τα ακόμα λιγότερο δελεαστικό μέσο μεταφοράς. Επιπλέον, κόπηκαν δένδρα για να μπουν τα πλατάνια (πολλά από τα οποία με το που τοποθετήθηκαν μέσα στον Αύγουστο, ξεράθηκαν), μεγάλες επιφάνειες διαστρώθηκαν με σκυρόδεμα της Lafarge (υλικό της ίδιας εταιρείας, της οποίας τα τσιμέντα χρησιμοποιήθηκαν για το τσιμέντωμα της Ακρόπολης), υλικό μη υδατοπερατό, με μεγάλη ενσωματωμένη ενέργεια, ενώ μια απλή θερμογράφηση θέτει υπό αμφισβήτηση το πόσο ψυχρό είναι. Οι σχάρες απορροής ομβρίων που τοποθετήθηκαν στα συγκεκριμένα πεζοδρόμια είναι τουλάχιστον ανεπαρκείς, κάτι που αντιληφθήκαμε και με την έντονη βροχόπτωση του Σεπτεμβρίου, που μετέτρεψε τα συγκεκριμένα πεζοδρόμια σε ποταμάκια. Για να γίνει η συγκεκριμένη διαπλάτυνση «στραγγίχθηκε» ο προϋπολογισμός των έργων οδοποιίας του δήμου –χρησιμοποιήθηκαν εργολαβίες για τη συντήρηση των πεζοδρομίων της πόλης, ενώ πάρθηκαν χρήματα από τον προϋπολογισμό αντιπλημμυρικής προστασίας. Σε μια πόλη με στενά πεζοδρόμια έως μη βατά στις γειτονιές, το να επιμένεις να σπαταλάς το δημόσιο χρήμα στο να διαπλατύνεις ήδη φαρδιά πεζοδρόμια είναι όχι απλά μη φιλικό στο περιβάλλον, αλλά και στην ίδια την πόλη, στον άνθρωπο και στη λογική.
- real estate: Έχουμε κλείσει έναν χρόνο από όταν ΜΑΤ και εργοτάξιο της Prodea Investments εγκαταστάθηκαν στον λόφο του Στρέφη. Από τις επιτόπιες παρατηρήσεις μας και από τις εικόνες των δορυφόρων, βλέπουμε μέσα σε αυτό τον χρόνο το φυτικό κεφάλαιο του λόφου να συρρικνώνεται: εγκρίθηκε μια μελέτη και εγκαταστάθηκε ένα παράνομο εργοτάξιο ιδιώτη σε δημόσιο χώρο, χωρίς σεβασμό στην προστασία του περιβάλλοντος και στη μνήμη του λόφου. Ως αποτέλεσμα, όταν βρέχει, τα χώματα του λόφου μετατρέπονται σε λασποχείμαρρους στις γύρω κλίμακες, φτάνοντας μέχρι την πλατεία Εξαρχείων. Παράλληλα, γονείς έχουν ξυλοκοπηθεί μπροστά στα παιδιά τους, νεολαίοι έχουν τραμπουκισθεί, η ζωή μικρών παιδιών έχει διακινδυνεύσει από τα γκαζώματα των «σωμάτων ασφαλείας» πάνω στον λόφο. Έχουν βρεθεί νεκρά χελωνάκια στους παρακείμενους δρόμους (πρόσφυγες από το φυσικό τους περιβάλλον), ενώ πολλά πουλιά βρίσκουν φιλοξενία στα γύρω μπαλκόνια.
- Unison για τα κλαδέματα των δένδρων του δήμου, των οποίων τις καταστροφικές συνέπειες, την αντικατάσταση δηλαδή των έμπειρων κηπουρών με ανειδίκευτους εργάτες προς μεγιστοποίηση του κέρδους του εργολάβου, τις αντιλαμβανόμαστε όλοι και όλες με τις πτώσεις κλαδιών κατά τις χιονοπτώσεις.
- , που θα γίνει δίπλα στο ρέμα του Προφήτη Δανιήλ έχει ορισθεί στο συγκεκριμένο σχέδιο δράσης για το κλίμα ως ένα έργο για την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή. Το ρέμα του Προφήτη Δανιήλ είναι αποδέκτης των ομβρίων της περιοχής Ακαδημίας Πλάτωνος, τα οποία οριακά μπορεί να δέχεται, βάσει των κλιματικών δεδομένων του προηγούμενου αιώνα. Με τις έντονες βροχοπτώσεις της κλιματικής αλλαγής που βιώνουμε, πώς μπορεί να θεωρείται ένα έργο που τσιμεντώνει σε αρκετά σημεία ένα ρέμα, και μπορεί να προκαλέσει επικίνδυνες υπερχειλίσεις, έργο «προσαρμογής στην κλιματική αλλαγή»;
- , στην πλατεία Έλληνα Εργάτη, βαφτίζονται «μπλε και πράσινες υποδομές». Χρυσοπληρώνονται μέσω δανείου από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, χωρίς να προσφέρουν κάποιες ιδιαίτερες μπλε ή πράσινες υποδομές στην πόλη.
Εκτός αυτού:
- για τη μείωση των απορριμμάτων, που είναι το πιο σημαντικό βήμα για τη διαχείριση τους. Οι δράσεις κομποστοποίησης είναι ισχνές (στα οργανικά απορρίμματα οφείλονται περίπου το 10% των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου της πόλης), ενώ δεν υπάρχει καμιά δράση κυκλικής διαχείρισης απορριμμάτων, τροφής ή νερού, κάτι όμως που μοστράρει ως τίτλος και άξονας στο σχέδιο δράσης για το κλίμα της πόλης.
- , όπως π.χ. δημοτική ηλεκτροπαραγωγή από ΑΠΕ και διάθεσή της στα ευάλωτα νοικοκυριά, ούτε φυσικά για την επισιτιστική επάρκεια των ευάλωτων πληθυσμών της πόλης.
- , όπως π.χ. διαχωρισμός του παντοροϊκού συστήματος για την επανάχρηση των ομβρίων σε δημοτικό επίπεδο.
Όλο αυτό το ξέπλυμα γίνεται με τις ευλογίες διεθνών οργανισμών που «συμβουλεύουν» και «ελέγχουν» την πόλη σχετικά με την πορεία της προς την «ουδετερότητα». Οι οργανισμοί αυτοί χρηματοδοτούνται από «ιδρύματα» και «φιλανθρωπίες», πίσω από τις οποίες κρύβεται το «μεγάλο» κεφάλαιο, το οποίο εξασφαλίζει ότι, στα συγκεκριμένα σχέδια δράσης για το κλίμα των πόλεων, θα γίνεται πράσινο ξέπλυμα και επιβολή τεχνολογιών που βολεύουν το κεφάλαιο και όχι που θα προστατεύουν το περιβάλλον. Για παράδειγμα, οι οδηγίες που δίνονται από τους συγκεκριμένους οργανισμούς στις πόλεις είναι η ηλεκτροκίνηση των οχημάτων[3]. Αυτή τη στιγμή, στην Ελλάδα, ο ηλεκτρισμός παράγει σχεδόν διπλάσιες ποσότητες εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από το ντίζελ. Αν αντικατασταθούν τα ντιζελοκίνητα οχήματα με ηλεκτροκίνητα, χωρίς να μειωθούν οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τον ηλεκτρισμό, θα διπλασιασθούν και οι αντίστοιχες εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου.
Κάτι τέτοιο εύχονται και οι συγκεκριμένοι οργανισμοί, καθώς οι πόλεις θα πρέπει να στραφούν σε «εμπορία ρύπων», προκειμένου να μπορέσουν να συνεχίσουν να λανσάρονται ως μέτοχοι του «συμφώνου των δημάρχων». Και εκεί έγκειται και η πονηριά του όρου «πόλη ουδέτερων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου», αντί για «πόλη μηδενικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου». Η κρίση είναι πάντοτε ευκαιρία για το κεφάλαιο.
Αν όμως δεν αποτινάξουμε από πάνω μας το σύστημα που γεννά τέτοιες αντιλήψεις και παράλογες πρακτικές, σε λίγο δεν θα υπάρχει πια πλανήτης για να επιβιώνει το ανθρώπινο είδος. Πλέον η ταξική πάλη είναι αναγκαία όχι μόνο για την επιβίωση της εργατικής τάξης, αλλά και για την επιβίωση του ανθρώπου στον πλανήτη.