Ο Δήμαρχος Αθηναίων, Χάρης Δούκας, μίλησε την Παρασκευή 1 Νοεμβρίου 2024, στην εκπομπή «Γιατί με ξύπνησες πρωί» στα Παραπολιτικά 90,1 με τον Σωτήρη Ξενάκη και τον Βασίλη Σκουρή.
Ακολουθούν τα βασικά σημεία της τοποθέτησής του:
Για την αναβάθμιση της οδικής ασφάλειας σε δρόμους στο κέντρο της πόλης:
Τα ατυχήματα στους δρόμους είναι ένα χρόνιο πρόβλημα, όχι μόνο στην Αθήνα αλλά και σε άλλες μεγάλες πόλεις της Ελλάδας. Υπάρχουν κάποια μέτρα χαμηλού κόστους, όπως οι σωστές διαγραμμίσεις και οι ειδικές ανακλαστικές πινακίδες, που κάνουν τις διαβάσεις πιο εμφανείς και ευδιάκριτες από τους οδηγούς και από τους πεζούς. Τα μέτρα αυτά εφαρμόστηκαν ήδη σε όλους τους δρόμους γύρω από το Δημαρχείο, στην οδό Αθηνάς και σε παρακείμενους δρόμους, σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς», με την υποστήριξη του Safer Roads Foundation (SRF). Τα μέτρα θα επεκταθούν και σε άλλες περιοχές της πόλης.
Για την ανάγκη περιορισμού των αυτοκινήτων στο κέντρο:
Η Αθήνα είναι αυτοκινητοκεντρική και θα πρέπει να γίνει ανθρωποκεντρική. Έχουμε τον μεγαλύτερο αριθμό οχημάτων ανά κάτοικο σε όλες τις Ευρωπαϊκές πρωτεύουσες, σχεδόν κάθε άτομο έχει ένα όχημα. Πρέπει να περιορίσουμε τη χρήση των οχημάτων στο κέντρο, χρησιμοποιώντας μέσα μαζικής μεταφοράς και μέσα σταθερής τροχιάς, όπως το Μετρό. Είχαμε έναν απαρχαιωμένο στόλο, ήδη 140 ηλεκτρικά λεωφορεία έχουν μπει σε λειτουργία από το τέλος Αυγούστου, από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, σε συνεργασία με αντίστοιχα υπουργεία. Άλλα 100 θα ξεκινήσουν να μπαίνουν άμεσα, τα οποία είναι συμπιεσμένου φυσικού αερίου, τα 25 θα ξεκινήσουν τις επόμενες εβδομάδες, τα υπόλοιπα 75 μέχρι το τέλος Απριλίου. Αλλά και αυτά ακόμα δεν επαρκούν, θα γίνει μία προσπάθεια πάλι με τα αντίστοιχα Υπουργεία και τον ΟΑΣΑ να υπάρξει και μία νέα σύμβαση για άλλα 200.
Για την απελευθέρωση του δημόσιου χώρου:
Βρέθηκα προχθές στην Κυψέλη, στην πιο πυκνοκατοικημένη περιοχή στην Αθήνα, και ίσως και σε όλη την Ευρώπη, γιατί φτιάχναμε ένα μικροδάσος πάνω στην Αλεπότρυπα. Εδώ το πρόβλημα είναι πάρα πολύ δύσκολο, με τα διπλοπαρκαρισμένα αυτοκίνητα συνδυαστικά με τους στενούς δρόμους. Με τη Δημοτική Αστυνομία απελευθερώνουμε πεζοδρόμια και δημόσιο χώρο και τα αποδίδουμε στους πολίτες. Η Δημοτική μας Αστυνομία αυτή τη στιγμή αριθμεί περίπου 400 άτομα ενώ σε περίπου ένα χρόνο θα βάλουμε στην ομάδα επιπλέον 140 – 150 δημοτικούς αστυνομικούς. Επιπλέον, η δημιουργία της Γραμμής 4, αναμένεται να δώσει μεγάλη ανάσα σε περιοχές, όπως η Κυψέλη.
Για την Βασιλίσσης Όλγας:
Η τελευταία πληροφόρηση που έχουμε για τη Βασιλίσσης Όλγας είναι ότι θα ολοκληρωθεί η πεζοδρόμηση και σκοπός μας είναι να δημιουργηθεί δρόμος ήπιας κυκλοφορίας, στο δεξιό κομμάτι της οδού, που οδηγεί στο Σύνταγμα, τον Μάρτιο ή τον Απρίλιο της επόμενης χρονιάς. Το έργο έχει πάει πάρα πολύ πίσω καθώς στο σημείο έχουν βρεθεί αρχαία. Γίνεται μία προσπάθεια για να δούμε αν και πώς θα αποκαλυφθούν. Το έργο έχει αναλάβει η Ανάπλαση, έχουμε φτιάξει μία διαπαραταξιακή δημοτική επιτροπή, η οποία παρακολουθεί στενά την πρόοδο, ενημερώνεται και πιέζει.
Για τους ποδηλατόδρομους:
Στην Αθήνα τα αυτοκίνητα έχουν μεγαλύτερη πρόσβαση στον δημόσιο χώρο από τους ανθρώπους, και βεβαίως και από τους ποδηλάτες. Για να αλλάξει αυτό, πρώτα από όλα ενισχύουμε τα μέσα μαζικής μεταφοράς, δεύτερον, τα μέσα σταθερής τροχιάς και τρίτον, προχωρούμε σε νέες πεζοδρομήσεις. Έχουμε ξεκινήσει ήδη σε αρκετές περιοχές, ενώ παράλληλα σχεδιάζουμε ποδηλατόδρομους, σε συνάρτηση με τη Διπλή Ανάπλαση, στην περιοχή του Βοτανικού, 1,5χλμ περίπου από την Ομόνοια. Θα δημιουργηθούν πάρα πολλοί ποδηλατόδρομοι, ώστε να διευκολύνεται η πρόσβαση στο νέο, μεγάλο πάρκο. Θα διαμορφωθούν, επίσης, στην Ιερά Οδό και σε άλλες περιοχές, σε συγκεκριμένες κατευθύνσεις για καλύτερη σύνδεση. Οι ποδηλατόδρομοι και τα έργα πρασίνου, θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί το 2026.